ajax placeholder
Hu | En

Kérjük várjon.


Hírek

Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.; Balatoni Hajózási Zrt.; AQWIA Kft.; Balatonfői Yacht Club Kft.: Luxusjachtok lephetik el a Balatont is állami milliárdokból

2019.10.16
Október 14-én megjelent a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) felhívása balatoni kikötők építésére vagy bővítésére. Erre a célra 4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást szán a turisztikai ágazat kormányzati szervezete és várhatóan ebből a keretből 5-8 projektet fognak támogatni. A cégek és önkormányzatok november 15-től december 16-ig pályázhatnak minimum 100 millió, maximum egymilliárd forint támogatásra, a kikötőknek pedig 2023. november 30-ig kell elkészülniük. Persze nem akármilyen kikötők épülhetnek, hanem olyan hálózat, "mely az elektromos hajók számára is megteremti a lehetőséget a Balaton teljes körű bejárására" - szerepel a felhívásban. A fejlesztést követően a kikötőkben minimum 40 hajóhelynek kell lennie és egész évben fogadniuk kell a hajókat. Nagyon szigorú az elbírálás: 100-ból legalább 60 pontot kell szerezni a sikerhez, pontot ér például, ha helikopter is le tud szállni, illetve ha legalább 4 kikötővel köt együttműködési megállapodást a pályázó. Legutóbb a 24.hu írt arról, hogy ha minden jól megy, 20-30 millió forintos elektromos luxusjachtok lephetik el a Balatont, legalábbis már készül az infrastruktúra, startolnak az e-kikötő fejlesztések. A cikk szerint esélyes helyszín lehet egy Mészáros Lőrinc-féle kemping partszakasza, de a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) is beszállna az üzletbe. Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója augusztusban beszélt arról, hogy az állam 6,6 milliárd forinttal megemelte a Bahart tőkéjét, és ezzel valamivel több mint 75 százalékos tulajdoni hányadot szerzett. Az állami tulajdonosi jogok gyakorlója az MTÜ. Korábban a céget a balatoni önkormányzatok tulajdonolták. Az immár állami cég rendelkezik a Balaton legnagyobb, 11 helyszínes vitorláskikötő-láncával Alsóörstől Siófokig. Ezer elektromos hajó lehet a Balatonon egy évtized múlva - jósolta a Világgazdaságnak 2016-ban Viszkei András, az e-hajógyártó Aqwia Kft. alapítója. Ez elég gyors tempó lenne, figyelembe véve, hogy a 6-7 ezer balatoni hajóból 300-400 körüli az elektromos járgányok száma. A lap ebbe beleszámított mindent a motorcsónakra utólag szerelt villanymotoros járműtől a 12 méteres elektromos jachtig. Az árak az autópiachoz hasonlóan alakulnak, a 3-4 millió forintos kategóriától a luxusmodell felé haladva a határ a csillagos ég. Az Aqwia egyre jobban teljesít: 2018-ban már 582 millió forint bevétel mellett 48 millió forintos profit jött össze. A cég 291 millió forint támogatást kapott 20013-ban az elektromos hajócsalád prototípusainak fejlesztésére. Szintén Viszkei érdekeltsége a Balatonfői Yacht Club (BYC) is, amely egyszerre kikötő, étterem és panzió. "Szép lassan közös erőből, szívvel-lélekkel készült, megannyi harc, küzdelem árán és baráti biztatással, segítséggel. Ellentmondásos és sokoldalú, egy kicsit otthonos, egy kicsit elegáns, egy kicsit luxus és egy kicsit tábor hangulatú" - olvasható a club oldalán. A BYC-nek szerencsére segített már korábban a turisztikai ügynökség is, hiszen Balatonfői Yacht Club Kikötőhasznosítási Kft. 29,8 millió forintot kapott szálláshely fejlesztésre a Kisfaludy-pályázaton.
(napi.hu)
További információ: